Wydarzenia
Historia silników elektrycznych siêga niemal¿e dwóch wieków wstecz, gdy¿ pierwszy dzia³aj±cy silnik elektryczny opatentowany zosta³ w 1873 roku w USA. W masowym u¿yciu, tak w przemy¶le jak i w domowych zastosowaniach, s± one z nami od koñcówki dziewiêtnastego wieku. Dzi¶ trudno wyobraziæ sobie funkcjonowanie bez tego typu urz±dzenia - wykorzystywane s± one w fabrykach, jak i w niemal¿e ka¿dym domu i znacz±co zwiêkszaj± komfort naszego ¿ycia.
Niepodwa¿aln± zalet± silników elektrycznych na tle innych tego typu rozwi±zañ jest ich cicha i czysta praca – nie emituj± spalin, przez co nie wymagaj± umieszczenia w wentylowanym pomieszczeniu i s± znacznie cichsze ni¿, na przyk³ad, silniki spalinowe. Co wiêcej, nie wymagaj± specjalnych przy³±czy – jedyny wymóg to podpiêcie ich do sieci zasilania i ju¿ mog± rozpocz±æ swoj± pracê.
Kolejn± rzecz± wart± uwagi jest ich wszechstronne zastosowanie. Silniki elektryczne znajdziemy zarówno w przemy¶le, jak i w nowoczesnych, ekologicznych samochodach. Co wiêcej, z powodzeniem stosowane s± tak¿e w domowym sprzêcie - jak wiertarki, pralki czy odkurzacze - b±d¼ w innych urz±dzeniach AGD, z których korzystamy na co dzieñ. Trafiæ mo¿emy na silniki pracuj±ce zarówno z napiêciem 12V, jak i wymagaj±ce 230V, a nawet 400V.
Najwa¿niejszym parametrem silników elektrycznych jest oczywi¶cie ich moc maksymalna. Dobieraj±c silnik do naszych zastosowañ powinni¶my wybraæ taki, którego moc bêdzie przynajmniej tak du¿a, jak maszyna do napêdzania której bêdziemy go wykorzystywaæ. Z uwagi na zapewnian± moc, silniki dziel± siê na jednofazowe i trójfazowe.
Silniki jednofazowe zapewniaj± moc w przedziale 0,1- 3 kilowaty i wymagaj± napiêcia 230V – mo¿na wiêc bez problemu wpi±æ je do najzwyklejszego gniazdka i z nich korzystaæ. Je¶li z kolei potrzebujemy wiêkszej mocy, konieczne bêdzie zastosowanie silnika trójfazowego. Przy³±cz tego typu silnika wymaga napiêcia 400V i je¶li w naszym domu dostêpne jest jedynie napiêcie 230V, konieczne bêdzie z³o¿enie wniosku do Zak³adu Energetycznego celem rozwi±zania tego problemu.
Nale¿y mieæ tutaj na uwadze g³ówn± ró¿nicê – nie licz±c mocy – pomiêdzy silnikami jednofazowymi a trójfazowymi. Jest ni± stabilno¶æ. W silnikach trójfazowych czêstym problemem mo¿e byæ, na przyk³ad, zanik fazy – efektem tego bêdzie nieprawid³owa praca silnika, jak i du¿a szansa na jego uszkodzenie. Nowoczesne silniki trójfazowe s± czêsto wyposa¿one w ró¿nego rodzaju zabezpieczenia, które maj± temu zapobiec, mo¿na tak¿e zastosowaæ przeka¼nik kontroli napiêcia. Silniki jednofazowe pozbawione s± tego problemu – w przypadku zanikniêcie fazy, silnik po prostu siê wy³±czy, co nie powinno doprowadziæ do jakiejkolwiek awarii.